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Benjamin Bernt 'Circuit Split'

Benjamin Bernt
'Circuit Split‘

Solo Show
23 June – 25 August, 2023
Wed – Fri, 3 – 6 pm


Opening 23 June, 6 – 9 pm

Saleroom Benjamin Bernt 'Circuit Split‘

Ready to have your imagination tickled? Picture this: Silhouettes of faces striking poses between ancient beauty and calligraphic brush. But what's that? There’s gracefulness in their profiles, some sense of calm, a smile of wisdom beyond your modern stress.
Step into the world of Benjamin Bernt, where pictorial spaces become playgrounds of mischief and wonder. Bernt's paintings emerge as drawings on paper, light and immediate. But the works you see in front of you still bear a certain immediacy, as lines dominate the surface. If calligraphy is the concentration on the moment, it is also fleeting and sometimes irresistibly unbound.
Just as mystical traditions embrace the unity of opposites, Bernt’s work playfully endorses the age-old dance of contrasting elements. It's like witnessing the most unexpected yet harmonious collaboration—Klee meets Picasso? Perhaps, if this means fusing opposed modern classics; if Paul’s spirituality gets down with Pablo’s pathos.
In Scint you can feel the heat, there is a photorealistic glow of light—is this a flicker in the desert or the sea? Is the figure a mirage, a mythical reptile? There’s a sense of the archaic, a relic-like quality. Like cave paintings, this is earthy.
Nothing is painted over here, there’s no second layer, yet the steps of production remain visible. Splashes of paint rush the canvas in Eye Chant; they give movement and transparency, they are textures of the tangible world. Rather than heavy layers, it is all permeable freshness. In their attitude, these works resemble the “visions” of Forrest Bess: they are vivid and personal.
This process needs spontaneity—to capture the moment, you only have one shot. In Greek mythology, Kairos—the spirit of opportunity—was depicted as a youth with a lock of hair dangling from his forehead: You couldn’t grab him once he passed. Amidst our fast-paced lives, Bernt’s artworks offer a moment of respite.
In Scale Dewar, there’s a sense of dialogue and scientific knowledge—like a vessel, the head opens to wisdom. The composition is one of mirroring frames, resembling a window. Your eyes follow the line’s narrative to the upper-left corner, and back to the face. You might wonder: What does the other half of the face look like?
Perhaps both the voice of geometric clarity and magical realism come together in Bernt’s paintings: they are witnesses of classical modernism, but also mischievous departures from it.

Text Rouven Symank

Sind Sie bereit, Ihre Fantasie kitzeln zu lassen? Dann treten Sie ein in die Welt von Benjamin Bernt — in eine Welt zwischen antiker Schönheit und Kalligrafie, Ruhe und Spontaneität. Bernts Gemälde entstehen als Zeichnungen auf Papier, leicht und unmittelbar. Aber auch die Malereien, die Sie vor sich sehen, tragen diese Unmittelbarkeit in sich: die Linien dominieren die Oberfläche. Wenn Kalligrafie die Konzentration auf den Augenblick ist, bleibt sie auch flüchtig und ungebunden.
So wie mystische Traditionen die Einheit der Gegensätze verbinden, spielt Bernts Arbeit mit dem uralten Tanz der Kontraste. Hier werden Sie Zeuge einer unerwarteten und doch harmonischen Zusammenkunft — Klee trifft Picasso? Vielleicht; wenn Pauls Spiritualität mit Pablos Pathos flirtet.
In Scint spürt man die Hitze, im Zentrum steht ein fotorealistischer Lichtschein — ist das ein Flimmern in der Wüste oder im Meer? Ist die Figur eine Fata Morgana, ein mythisches Reptil? Das Bild hat etwas Archaisches, Relikthaftes; erdverbunden wie Höhlenmalerei.
Hier wurde nichts übermalt und doch bleiben Bernts Arbeitsschritte sichtbar: In Eye Chant stürzen Farbspritzer auf die Leinwand, sie geben Bewegung und Transparenz, sie sind Texturen der greifbaren Welt. Hier gibt es keine erschlagende Materialität — alles ist zugänglich und frisch. In ihrer Haltung ähneln diese Bilder den „Visionen“ von Forrest Bess: Sie sind lebendig und persönlich.
Dieser Prozess erfordert Spontaneität — um den Moment einzufangen, hat man bekanntermaßen nur eine Chance: In der griechischen Mythologie wurde Kairos — die Gottheit des günstigen Zeitpunkts — als Jüngling dargestellt, an dessen Stirn eine Haarlocke baumelte. Sobald er vorübergezogen ist, kann man ihn nicht mehr erwischen.
Scale Dewar hat etwas Szientistisches, wie ein Gefäß öffnet sich die Silhouette zum Dialog. Die Komposition erinnert an Spiegelungen, an Fenster und Rahmen. Vielleicht folgt Ihr Blick dem Narrativ der Linie, erst zur linken oberen Ecke, und dann zurück zum Gesicht. Und vielleicht fragen Sie sich: Wie sieht wohl die andere Gesichtshälfte aus?
Womöglich kommen in Bernts Malerei Elemente geometrischer Klarheit und magischer Realismus zusammen: Die Bilder sind Zeugen der klassischen Moderne, aber auch verschmitzte Abweichungen von ihr.

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